Ik heb sinds begin 2011 storingen gehad met mijn '09 ABS-systeem.
Ik heb twee dingen geleerd van Honda NZ:
- Bij een snelheid van minder dan 7 km/u, remmen, loslaten en opnieuw remmen - dus rondrijden op een parkeerterrein - kunnen de remmen erg sponsachtig aanvoelen zonder dat het ABS-waarschuwingslampje brandt - dit is blijkbaar zo ontworpen omdat de ABS-remmen niet werken bij die lage snelheden.
- Ik heb ECU's vervangen, modules vervangen en blijkbaar meer dan eens de ABS-pompen doorgebrand - en toch heb ik problemen
In 2012 hebben ze de ECU/module vervangen, dit jaar hebben ze doorgebrande pompen vervangen. Mij werd verteld dat als je de voorkeur geeft aan de voorrem, je hoogstwaarschijnlijk een doorgebrande pomp krijgt. Ik heb vanochtend pas geleerd dat het niet uitmaakt. Omdat ze mijn pompen in mei/juni 2013 hebben vervangen en het nu december 2013 is (houd er rekening mee dat dit de wintermaanden hier zijn, dus nog geen lange, hete ritten), zal de ABS nog steeds uitvallen. Een patroon dat zich lijkt te herhalen, is als je in de problemen komt (iemand die op een snelweg voor je komt) en je de voorrem gebruikt, dan (over het algemeen, omdat een voet er iets langer over doet om te bewegen dan een zwevende hand) iets harder dan normaal remmen - maar lang niet genoeg om een blokkade te veroorzaken als je de ABS-unit niet zou hebben - dan krijg je waarschijnlijk een ABS-storing.
Ik ga praten met de lokale jongens - die in ieder geval de pompen hebben vervangen terwijl de motorfiets buiten de garantie valt - en kijken of de oplossing voor ccmac werkt - wat, als ik het goed lees, de 2013 ECU/module is.
Ik ben het met je eens, ccmac, in de zomer, wanneer de motorfiets permanent tussen 98 en 108 graden C draait (geen idee wat dat in F is), lijken de rempompen gevoelig te zijn voor storingen, mogelijk door slechte koeling. Tijdens mijn lange ritten had ik geen andere keuze dan te cruisen met lage toeren en hoge(re) snelheid (6e versnelling bij 100 km/u) om de boel af te koelen, dan zorgt het oude uit- en weer aanzetten van de motorfiets ervoor dat de boel zich reset, anders laten de remmen de storing onmiddellijk optreden.