Honda CBR 1000RR Forums banner

Veelvoorkomende problemen met een Fireblade uit 2018 en nieuwer

2.7K views 13 replies 4 participants last post by  Baksteen  
#1 ·
Ik overweeg om over te stappen op een nieuwere motor, aangezien ik net mijn R1 uit 2011 heb verkocht. Ik kijk naar de Fireblade 1000RR uit 2018 en vraag me af welke veelvoorkomende problemen ik moet weten.

Ik heb enkele meldingen gehoord van defecte ABS, waardoor rijders de controle verliezen en vallen. Hoe vaak komt dit probleem voor? Het klinkt behoorlijk eng.

Ik ben ook meldingen tegengekomen van "valse neutraal" op deze motoren. Hoe wijdverspreid is dat probleem?

Ik ben gewend dat mijn R1 rotsvast is en ik hoop op dezelfde betrouwbaarheid met de Fireblade.

Voor onderhoud ververs ik de olie elke 5.000 km en vervang ik het luchtfilter en de bougies elke 10.000 km. Ik hoop dezelfde langdurige prestaties van de Blade te krijgen als ik had met mijn R1.

#2 ·
Ik heb een model uit 2018 al meer dan een jaar, ik kreeg het met 19500 km erop en heb het nu op 27800 km staan en ik ben er over het algemeen tevreden mee.

Het ABS zal niet proberen je te vermoorden, maar je zult een sponsachtig hendel voelen waardoor je je ongemakkelijk kunt voelen totdat je eraan gewend bent. Ik heb het systeem vele malen gespoeld om een snellere reactie van de hendel te krijgen met heel klein verschil, ik geloof dat het probleem de manier is waarop de ABS-eenheid is ontworpen, ik merkte dat het aantrekken van de hendel om de eenheid te activeren voordat er geremd wordt, de stijfheid van de hendel aanzienlijk verhoogt en het duiken van de hendel vermindert. Ik herinner me net dat ik er een paar nachten geleden van droomde dat het helemaal naar het stuur zakte 😅, echt!

Aangezien het ABS geen probleem is, naar mijn mening, waren de enige twee problemen die ik met de motorfiets had, die tweedehands was, de startmotor en de CKP-sensor.

Ik heb de brandstofpomp motor een keer vervangen, wat bleek al vervangen te zijn in het vorige bezit door een goedkope motor, uiteindelijk heb ik later dezelfde erin gezet.

Je kunt een 190/55 bandenprofiel achter plaatsen zonder problemen, dat raad ik ten zeerste aan, want het zal de manier waarop de motorfiets in bochten handelt veranderen.

#3 ·
Hartelijk dank voor de reactie, ik kan nu een CBR 2017 1000RR SP krijgen met 12200 km erop en ik denk dat deze ook goed moet zijn zoals de 2018? Ik denk dat ze dezelfde motor C77 hebben.

Beide motoren zitten min of meer in dezelfde prijsklasse, dus welke moet ik kiezen? De 2018 met 10800 km of de 2017 met 12200?

Ik weet dat de SP wordt geleverd met Ohlins semi-actief en Brembo remmen.

Groeten

#8 ·
Hartelijk dank voor de reactie, ik kan nu een CBR 2017 1000RR SP krijgen met 12200 km erop en ik denk dat deze ook goed moet zijn zoals de 2018? Ik denk dat ze dezelfde motor C77 hebben.

Beide motoren zitten min of meer in dezelfde prijsklasse, dus welke moet ik kiezen? De 2018 met 10800 km of de 2017 met 12200?

Ik weet dat de SP wordt geleverd met Ohlins semi-actief en Brembo remmen

Groeten
Het apart hebben van wheelie control en traction control is .... belangrijk... geen game changer... maar merkbaar als je hard op het gas zit... de wheelie control op de 2017 is erg abrupt. De 2018 is beter management.

#4 ·
2017-18 SC77's zijn identiek, 2019 SC77 heeft de Wheelie controle gescheiden van de Traction Control.
Als de 2018 met 10800 km geen SP is, zou ik gaan voor de 2017 SP met 12200 km als de prijs in de buurt komt. De SP heeft de superieure Ohlins-vering.

#10 ·
Mijn 2018 heeft geen problemen gehad. De mijne is geen ABS. Ze deden ze weg voor $11.000 en dat kon ik niet laten liggen. Ik heb 28.000 mijl op de motor.

Ik had graag een SP gehad en ik denk dat dat een goede keuze is. Het enige nadeel zou de kosten zijn van het vervangen van de elektronische schokdempers en op een gegeven moment zijn ze misschien niet eens meer verkrijgbaar. Dat zou een probleem zijn als je er veel kilometers mee maakt.

#12 ·
Mijn 2018 heeft geen problemen gehad. De mijne heeft geen ABS. Ze deden ze weg voor $11.000 en dat kon ik niet laten liggen. Ik heb 28.000 mijl op de motor.

Ik had graag een SP gehad en ik denk dat dat een goede keuze is. Het enige nadeel zou de kosten zijn van het vervangen van de elektronische schokdempers en op een gegeven moment zijn ze misschien niet eens meer leverbaar. Dat zou een probleem zijn als je er veel kilometers mee maakt.
Geluk gehad, ik heb hem gekregen bij 19500 km voor bijna 20000$ en er ongeveer 1000$ aan uitgegeven 😓.

Ohlins service is geen optie waar ik woon, het is echt iets om te overwegen. Een beetje laat om het nu te vermelden, maar ik ben er zeker van dat er een doe-het-zelf manier is om in ieder geval de vloeistof om de paar duizend mijl te verversen om de interne onderdelen fris te houden. Ik heb de eerste week dat ik de motor kreeg de vloeistof volledig vervangen, het is een beetje mijn manier om ervoor te zorgen dat het voertuig mijn stempel heeft.